Lukijan mielipide: Pankkipalvelujen muutokset syrjäyttävät ikäihmisen

Pekka Haimila

Eläkeliiton Karjalan piiri on huolestuneena seurannut pankkipalvelujen muutosta ja digitalisoitumista. Palvelun digitalisaatio tuo käytännön ongelmia ikäihmisille ja asiakas joutuu antamaan asioiden hoitamisen toiselle henkilölle.

Ikäihminen kokee itsemääräämisoikeutensa tulleen loukatuksi ja uhka tulla hyväksikäytetyksi on olemassa. Ikäihmisten tietotekninen osaaminen ja laitekanta eivät vastaa pankkimaailman kehittyneisiin toimintatapoihin. Ikäihmisistä reilut 300 000 ei käytä älylaitteita ja heiltä digipalvelut ovat saavuttamattomissa.

Ikäihminen kokee henkilökohtaisen palvelun turvallisempana kuin etäpalvelun. Lisäksi kohtuuton byrokratia aiheuttaa huolta ja ongelmia erityisesti puolison kuoltua tai sairastuttua.

Pankkien konttoriverkosto on keskittynyt isoihin taajamiin tai kaupunkien keskustoihin, ja aukioloajat on supistettu olemattomiin. Haja-asutusalueella ikäihminen joutuu maksamaan usein erilliset matkakulut asioidakseen pankissa sen harvoina aukioloaikoina. Ikäihmiset joutuvat pankkipalvelujen maksumiehiksi myös erilaisten palvelumaksujen noustessa.

Eläkeliiton Karjalan piiri katsoo, ettei ole kohtuullista, että pienituloisimmat joutuvat kärsimään pankkimaailman kehityksestä rahallisesti kuin henkisestikin. Piiri painottaa, että pankkipalveluiden saatavuudessa ja esteettömyydessä on kysymys oikeudenmukaisuudesta ja tasavertaisuudesta.

Pankeilta toivotaan joustavampaa, inhimillisempää ja aloitteellisempaa toimintatapaa suhteessa ikäihmisten asioimismahdollisuuksiin.

Kirjoittaja on Eläkeliiton Karjalan piirin puheenjohtaja.

Tiedämme, että ikäihmisistä reilut 300 000 ei käytä älylaitteita.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka