Pääkirjoitus: Hyvä luku- ja kirjoitustaito kantaa läpi elämän

Matias Lövberg

Lukutaito on perusosaamisen kulmakiviä, mutta ei suinkaan itsestäänselvyys. Lukukeskuksesta kerrotaan, että suomalaisista aikuisista 11 prosentilla ja nuorista 13,5 prosentilla on heikko lukutaito. Myös sujuva kirjoittaminen edellyttää hyvää lukutaitoa.

Ensi viikolla vietetään valtakunnallista lukutaidon teemaviikkoa. Lukukeskus on koonnut aiheeseen liittyvää sisältöä, jonka avulla esimerkiksi kouluissa voidaan käsitellä lukutaidon merkitystä. Tarvetta varmasti on, kun pohjaa rakennetaan jo peruskoulun alaluokilta lähtien.

Yle uutisoi ennen pääsiäistä (24.3.) ammattikoulujen opettajien kertomaan perustuen opiskelijoiden osaamisesta ammatillisissa opinnoissa. Viesti on pysäyttävä. Osa ei ymmärrä lukemaansa eivätkä kaikki pysty kirjoittamaan edes kokonaisia lauseita. Lakisääteisiä koulutuksia joudutaan myös tenttimään suullisesti, sillä muuten opiskelijat eivät pääsisi niistä läpi.

Uutisessa todetaan, että luetun ymmärtämisen pitäisi olla peruskoulun yksi keskeisiä tavoitteita, mutta se ei näytä toteutuvan. Ylen mukaan perustaitojen heikkous on myös laajasti opetusalan tiedossa.

Luku- ja kirjoitusintoon voidaan vaikuttaa kodeissa, mutta taito opitaan koulussa. Peruskoulun opettajat ovat paljon vartijoina. Yksilöllisen opetuksen mahdollisuudet ovat rajalliset muun muassa isojen luokkakokojen ja nyttemmin koronan aiheuttamien erityisjärjestelyjen takia, mutta tilanteeseen on tartuttava ennen kuin on liian myöhäistä.

Yhteiskunta vaatii nykyisin yhä monimuotoisempaa lukutaitoa. Kyse ei ole pelkästään koulusta tai opinnoista, vaan elämänhallinnasta.

Kommentoi