Pääkirjoitus: Somekampanjan anti voi avata silmiä Luumäellä

Luumäen uusi kuntamarkkinointikampanja on paikallisesti mielenkiintoinen avaus. Pirkkalalainen kolmihenkinen perhe muuttaa maaliskuussa vuodeksi kunnan tarjoamaan asuntoon ja sitoutuu samalla päivittämään

Matias Lövberg

Luumäen uusi kuntamarkkinointikampanja on paikallisesti mielenkiintoinen avaus.

Pirkkalalainen kolmihenkinen perhe muuttaa maaliskuussa vuodeksi kunnan tarjoamaan asuntoon ja sitoutuu samalla päivittämään säännöllisesti elämästään ja kokemastaan kunnan sosiaalisen median kanaviin.

Luumäen somekuntalaiset, Sami Sivonen ja Laura Kiretti, ennakoivat tulevaa tämän lehden sivuilla 8–9.

Pyörää ei sentään olla keksimässä uudelleen, sillä somevaikuttamista on hyödynnetty kuntamarkkinoinnin työkaluna muuallakin. Olennaista tässä tapauksessa on kuitenkin se, että Luumäki on toimintamallin osalta alueellisesti pienten kuntien pioneerina.

Luumäki ei ole tulijoille uppo-outo, mutta ei toisaalta liian tuttukaan.

Kontrasti perheen nykyiseen asuinkuntaan Pirkkalaan on sopivan jyrkkä. Ikärakenteeltaan nuoressa ja kaupunkimaisessa Pirkkalassa on lähes 20 000 asukasta, mutta esimerkiksi pinta-alaltaan se on merkittävästi Luumäkeä pienempi.

Luumäki ei ole tulijoille uppo-outo, mutta ei toisaalta liian tuttukaan. Uudessa kampanjassa kyse on markkinoinnista, mutta mahdollisuuksia avautuu myös kunnan kehittämiseen. Todennäköisesti näin on ajateltukin.

Sehän tiedetään, että mitä pidempään tietyllä paikkakunnalla asuu, sitä helpommin palveluihin ja ympäristöön tottuu ja sopeutuu. Tuoreilla silmillä kaikki ei kuitenkaan näyttäydy itsestään selvänä.

Toki tarpeet ovat kuntalaisilla yksilöllisiä, mutta odotettavissa on varmasti hyviä huomioita. Niihin kunnan taas pitää osata oikealla tavalla tarttua.

MATIAS LÖVBERG

matias.lovberg@luumaenlehti.fi

Käy lataamassa mobiililaitteellesi Luumäen Lehden ilmainen mobiilisovellus. Ohjeet sovelluksen lataamiseen löydät täältä.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka